پویش ایران دیار مهر

پویش ایران دیار مهر

پویش ایران دیار مهر

بنیاد سپاس با نگاهی بلندمدت و به‌قصد توانمندسازی و آموزش مهارت ماهیگیری به‌جای ماهی دادن، همچنین ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی روستاهای عمدتاً مرزی، در پروژه‌ی ایران دیار مهر اقدام به خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار می نماید. این خدمات شامل کارآفرینی اجتماعی، تقویت زیرساخت‌های روستایی، ساخت روستاسرا، توسعه‌ی گردشگری و صنایع دستی، توسعه‌ی اکوتوریسم، توسعه‌ی فناوری، پژوهش و خدمات ترویجی، مدرسه‌سازی، طرح تحول روستایی و ساخت بناها و امکانات عمومی با استفاده از مصالح محلی و… در جهت افزایش خلق ارزش و خلق ثروت برای جوامع محلی از طریق خدمت داوطلبانه، مسئولانه و مشفقانه است.

پویش ایران دیار مهر با ایجاد تاب‌آوری لازم برای افراد آسیب‌پذیر و کاهش تأثیرپذیری آنان از تغییرات اقلیمی، شوک‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و بحران‌ها به توسعه‌ی پایدار جوامع محلی هدف می‌پردازد و ضمن جلوگیری از مهاجرت زمینه‌ی مهاجرت معکوس را از طریق پروژه های مختلف توانمندسازی نظیر روستاسرا فراهم ‌آورده است.

  1. پروژه روستاسرا

روستاسرا مجتمع فرهنگی و اجتماعی‌ست با طراحی اختصاصی در چهار روستای هدف واقع در چهار شهرستان مرزیِ کنارکِ بلوچستان، چالدرانِ آذربایجان غربی، سرخسِ خراسان رضوی و خرمشهرِ خوزستان؛ که با قصد ترویج کارآفرینی اجتماعی و توسعه ی پایدار جوامع محلی از طریق توریسم‌پذیری، صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی‌های جدید در دست ساخت است.

ایده‌ی سازه‌ی روستاسرا با بیش از 2.500 نفر-ساعت مطالعه‌ی میدانی، معماری، مردم‌شناسی، محیط‌زیستی و… از معماری تاریخی هر منطقه پدید آمده و  با شَمایی از بافت بومی و مصالح محلی بنا شده است. فضاهای داخلی سازه امکان ایجاد محل اتراق و توقفگاه موقت گردشگران، محل کارآفرینی و تولید، همچنین ارائه و فروش صنایع‌دستی و محصولات دست‌ساز محلی، کتابخانه و موزه‌ی کوچک مردم‌شناسی روستا، فضای بازی و آموزش فوق‌برنامه ویژه‌ی کودکان روستا و امکان نمایش برنامه‌های فرهنگی و ادبی، اجراهای محلی و سنتی و… را دارد.
این مجتمع از سویی به حریم بومی نزدیک بوده در عین حال فضای مستقل با حفظ حریم خصوصی اهالی ایجاد کرده است.

تصویر : گزیده از عکس های پروژه ها بهمراه توضیحات


اهداف و مزایای پروژه‌ی روستاسرا

  • فرهنگ‌سازی

ارزش‌آفرینی و فرهنگ‌سازی درباره‌ی آداب‌ورسوم بومی مناطق مختلف از اصلی‌ترین مزیت‌های این پروژه ‏است.

  • توسعه‌ی اجتماعی و فرهنگی

این نوع توقفگاه فرهنگی- اجتماعی از حمایت‌های قانونی برخوردار است و ملاک مهم در طراحی آن ایجاد محلی جهت تعامل مهمانان با جامعه‌ی محلی است که با استاندارهای بوم‌گردی و صنعت توریسم مطابقت دارد.

  • ترویج اکوتوریسم

روستاسرا به‌صورت ویژه به تقویت اکوتوریسم و گردشگری و نهادینه‌نمودن مفهوم بوم‌گردی در روستا و توریسم تجربه‌گرا در منطقه پرداخته  و فضای مناسبی برای تعامل جوامع محلی با گردشگران داخلی و خارجی است.

  • رونق اقتصادی

در فضای داخلی پروژه امکان نمایش، آموزش و فروش صنایع‌دستی محلی و آشنایی گردشگران با هنر، محصولات و سبک زندگی اهالی منطقه در نظر گرفته شده که طبعاً باعث ایجاد فضای کارآفرینی، رونق اقتصادی روستا و تبدیل روستا به منطقه‌ی نمونه ی گردشگری می‌شود.

  • حفظ محیط زیست

اکوتوریسم ضمن کمک به اقتصاد محلی به‌شدت با حفظ منابع طبیعی، و محیط‌زیست و احیای آب مرتبط است و تجربه‌ی ملموسی از طبیعت را برای گردشگران و مردم بومی رقم زده و باعث کاهش آلودگی زیست محیطی می‌شود.

 

سایر پروژه‌های اجرایی مسئولیت اجتماعی توانمندسازی، کارآفرینی و توسعه‌ی پایدار روستاهای کم‌برخوردار مرزی در پویش ایران دیار مهر:

 

  1. پروژه دیار

دیار برند اختصاصی محصولات کارآفرینی اجتماعی در بنیاد سپاس است. دیار بر تولید و فروش دست‌سازه‌های هنری، صنایع دستی و محصولات محلی و ارگانیک تمرکز دارد و با شیوه‌ی تسهیلگری و منتورینگ توسط داوطلبان بنیاد سپاس هدایت می‌شود. ما از طریق آموزش و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و مردم بومی در روستاهای کم‌برخوردار و عمدتاً مرزی به توسعه‌ی پایدار اقتصاد روستایی، فقرزدایی با کمک اشتغال‌زایی‌های جدید، کسب درآمد و ارتقاء سطح اقتصادی خانوار روستایی می‌پردازیم که منجر به افزایش خودباوری و عزت‌نفس روستاییان می‌گردد.

آمار : تنوع محصول 23 مجموعه / 137 سفارش ثبت شده / سال 1400 حضور در نمایشگاه صنایع دستی / حضور در نمایشگاه رویداد دوم

­

  1. آب‌رسانی به روستاها

با عنایت به کم آبی و خشک‌سالی گسترده در سال‌های اخیر، بنیاد سپاس ذیل تفاهمنامه‌ی همکاری خود با هلال احمر هرساله در پروژه‌ی نذر آب به کمک‌رسانی به مناطق مختلف جنوب کشور می‌پردازد؛ از جمله اقدامات بنیاد سپاس آب‌رسانی به روستاهای منطقه‌ی زرآباد شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان است.

 

  1. پروژه‌ی مدرسه‌سازی

پروژه‌ی مدرسه‌سازی شامل ساخت ، بازسازی و تجهیز مدارس در روستاهای هدف و مناطق کم‌برخوردار است. تا مهر 1401 تعداد 3 باب مدرسه‌ی روستایی تکمیل و با نام مدنظر خیرین محترم نام‌گذاری شده و در حال بهره‌برداری است، برای 2 مدرسه بازسازی کامل انجام شده و نیز 3 مدرسه‌ی در حال ساخت داریم که به‌زودی تحویل سازمان نوسازی مدارس می‌گردد.